woensdag 17 oktober 2012

DIY: Vintage foto envelop!

Vintage. Als ik zeg dat er veel mensen dol op zijn spreek ik denk ik wel de waarheid, toch? Vintage kleding, spulletjes voor in huis, sieraden, en ga zo maar door. Maar één ding hebben ze allemaal gemeen. Die 'oude' look. En dat is leuk, want dat betekend dat je de meeste spulletjes heel makkelijk zelf kunt maken! Ik heb een tutorial gemaakt voor een vintage envelopje. Simpel, kost niet veel tijd, maar toch super leuk. Enjoy!

Materialen:
- Oude tijdschriften/foto's (A4 formaat)
- Een schaar
- Lijm
- Potlood/pen
- Geodriehoek/liniaal
- Eventueel een oude krant

1. Begin met het zoeken van een foto. Je kunt gewoon een foto uit een tijdschrift halen, maar je kunt ook gewoon zelf een foto uitprinten. Als je het envelopje bij een cadeautje gebruikt is het misschien wel leuk om een foto van jezelf te doen, om het wat persoonlijker te maken.


2. Dan ga je de maten van de envelop op de achterkant tekenen. Het 'middenstuk' is 10,6 bij 8,1 centimeter. Door de 'flappen' te maken, (die je naar binnen vouwt) zoek je bij elke lijn het midden op. Vanuit het midden trek je weer een lijn naar boven, die je dan verbind met de linker en rechterkant van de lijn. Bij de langste kanten van het middenstuk moet die 4,2 centimeter omhoog, en bij de zijkanten 5,8 centimeter.


3. Als je denkt dat de maten kloppen knip je hem uit. Vouw de lijnen een paar keer dubbel. Vooral de bovenste waarmee je de envelop straks opent. Zoals je op de foto hierboven wel kunt zien heb ik hem iets buiten de lijnen uitgeknipt. Dit heb ik gedaan omdat ik de punten rond heb geknipt.


4. Als je hem zo goed vindt kun je hem in elkaar lijmen zoals op de bovenstaande foto. Als je nog iets aan de binnenkant wilt doen kijk dan even verder. 


5. Je kunt de binnenkant beplakken met krantenpapier. Als je een foto hebt gebruikt van een dun blaadje zorgt dit ook voor extra stevigheid. Zoek een oude krant en scheur/knip stukjes van krantentekstjes uit. Persoonlijk vind ik scheuren mooier. Wat je ook kunt doen is een stuk lange tekst zoeken, die uitknippen en dan in kleinere stukjes scheuren.


6. Beplak dan de binnenkant met de stukjes krant. Je hoeft alleen het rechthoekige vlak te doen en de 'flap' waarmee je de envelop straks open en dicht maakt. 


Als je dat hebt kun je hem in elkaar lijmen. (Kijk bij 4 voor een beter voorbeeld) En dan ben je klaar! Je kunt eventueel nog een gaatje in een van de hoekjes maken, om er een lintje aan vast te maken. Hierdoor kun je hem bijvoorbeeld aan een bosje bloemen vastmaken. 

Ik hoop dat jullie deze DIY leuk vonden. Ik vind hem in ieder geval heel erg leuk, vooral met een eigen foto! Misschien nog een leuke tip: Als je een 'papierachtige' foto hebt, dus niet die gladde voorkant van de meeste tijdschriften kun je er met een vochtig theezakje overheen gaan. Hierdoor krijgt de envelop een beetje een geel-achtige kleur waardoor hij oud lijkt. Voor iedereen die hem gaat proberen, succes!

Liefs,
Kim.

9 opmerkingen:

  1. Wat een super leuk idee, ga ik zeker eens uitproberen! Wat he jij een super leuke blog zeg! Als je bloglovin had was ik je zeker gaan volgen!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gaaf idee! Leuk om een speciaal iemand mee te verrassen :) Misschien is het handig om Bloglovin' aan te maken? Dit kun je doen op www.bloglovin.com
    Ik denk dat je dan veel volgsters krijgt, aangezien je blog echt superleuk is!

    Liefs,
    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik heb een 'volg mijn blog' aan de zijkant toegevoegt maar ik weet niet of die het doet?

      Liefs,
      Kim

      Verwijderen
  3. Het ziet er echt supergaaf uit, sowieso leuke blog. Ik volg je ! X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk! Dat wil ik zeker gaan uitproberen :)
    Je blog is hartstikke leuk! Ik volg je nu, volg jij mij ook terug misschien? http://giventothewild.blogspot.com/

    x Rosanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk! Dit is echt prachtig hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat een leuk idee!! Leuke blog heb je ook :) elkaar volgen? x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk, wat schattig!
    Leuke blog, ik volg je nu via Bloglovin' :)

    x http://beautysparklesss.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen